2.2.21

Bilsart sergisi: Na/Mütenahi Hürriyet


Bilsart, 3 Şubat - 1 Mart tarihleri arasında Nazlı Pektaş küratörlüğünde gerçekleşecek Sibel Horada ve Berat Işık’ın eserlerinin yer alacağı Na/Mütenahi Hürriyet başlıklı sergiye ev sahipliği yapıyor. 

Na/Mütenahi Hürriyet sergisi; Sibel Horada ve Berat Işık’ın videoları eşliğinde hürriyet ve adalet meselesini sonlu/sonsuz bakışla takibe alıyor.

SİBEL HORADA

Hürriyet, Müsavat, Uhuvvet (Libérte, Égalite, Fratérnite)

Horada’nın Hürriyet, Müsavat, Uhuvvet (Libérte, Égalite, Fratérnite) adlı işi, Türkiye’nin ilk ulusal anıtı olan Abide-i Hürriyet’in içindeki boşlukta çekilmiş, döngüsel bir video. 

Fransız devriminin öne çıkardığı, Libérte, Égalite, Fratérnite sloganının Osmanlıcası olan Hürriyet, Müsavat, Uhuvvet; bu kavramların ulus inşa süreçlerindeki merkeziyetine atıfta bulunuyor.



Abide-i Hürriyet, 1908 devrimiyle yeniden tahsis edilen anayasal düzeni ve 31 Mart ayaklanmasının bastırılışını kutlamak için 1911 yılında inşa edilmiş. Anıt, üçgen bir kaide üzerinde, mukarnas geçişlerle yükselen, namlusu gökyüzüne yöneltilmiş top formuyla, klasik bir zafer anıtına benziyor. Ancak ilk bakışta kendini ele vermese de içinde, üçgen kaidenin bir kenarında bulunan kapıdan girip merdivenleri inerek ulaşılan, bir kripta odası bulunuyor. Cami olarak tasarlanan bu mekân, anıtı çevreleyen Hürriyet'i Ebediye Tepesi şehitliğinde yapılan askeri cenaze törenlerinde kullanılıyor. Abide-i Hürriyet'in içindeki bu fiziksel boşluk, kimlik inşa süreçlerini yöneten tüm anlatıların temelindeki kurucu, üretken boşluğa işaret ediyor. 

Hürriyet, Müsavat, Uhuvvet adlı video için Esra Üçcan tarafından bestelenen müzik, 3/4’lük temposuyla üçleme formuna eşlik ederken, solo olarak yer verdiği teremin, Cihan Gülbudak (Meczup) tarafından çalınıyor. Boşluktaki enerji akışını algılayarak çalışan bir enstrüman olan teremin, kameranın, bir takip ve arayışa denk düşen döngüsel koreografisinin atmosferini de belirliyor. 

Künye: Sibel Horada, Hürriyet, Müsavat, Uhuvvet, 2017, Video Loop, 1’ 27’’

Beste: Esra Üçcan

Theremin: Cihan Gülbudak

Piyano: Esra Üçcan

Mix & Mastering: Ege Semercioğlu

Kamera: Işık Kaya

Montaj: Sibel Horada




BERAT IŞIK

ADALET

“Seni seviyorum… Deli gibi değil gayet aklı başında olarak seviyorum.”*

Adalet, Berat Işık’ın “Dren” adlı video serisinin ikinci videosudur. Drene etmek; cerahat dolmuş zonklayan bir yarayı, çıbanı, yumruyu kesip boşaltma işlemine deniyor. Peki duygular zonklayınca ne yapmalı?

İlkokuldayken en çok sevdiğim şeylerden biri dayımın kütüphanesinde zaman geçirip daktilosuyla oynamaktı. Daktilo ile yazılan kağıt hemen bir ciddiyet, resmiyet ve gerçeklik kazanıyordu. Kendime daktiloyla yazdığım, üzerine bir logo kondurup boyadığım özel dedektif kimliğim o kadar “gerçekti” ki arkadaşlarım hayran kalmıştı.

Dayımı aradım daktilosunu alıp eve getirdim daktilonun başına oturup yazmaya başladım çok uzun yazmayacaktım sadece 6 harf yazdım A,D,A,L,E,T yazdım başa dönüp tekrar yazdım, bi daha yazdım hani daktiloyla yazılan şey “gerçek” olur ya çocukluğumdaki özel dedektif kimliğim gibi gerçek olsun diye yazdım, bir şeyi çok dersen olur ya işte öyle yazdım, bi daha yazdım, ben yazdıkça adalet kara bir buluta dönüştü karardıkça karardı doldukça doldu…

Hepimizin savrulup kaybolacağı kara bir tufana dönüşmeden drene edilmeli…


*Kürk Mantolu Madonna, Sabahattin Ali.

2 Nisan 1948’de öldürülen Sabahattin Ali için adalet hâlâ tecelli etmedi…


Künye: Berat Işık, Adalet, Video, 2020, 6’28’’


Na/Mütenahi Hürriyet

Küratör: Nazlı Pektaş

Sanatçılar: Sibel Horada, Berat Işık

3 Şubat - 1 Mart, 2021

Çevrimiçi Sanat Konuşması: Sibel Horada & Berat Işık

Moderatör: Nazlı Pektaş

03/02/2021

16:00

Zoom Meeting ID: 839 1207 0562

Zoom Passcode: 163302


Bilsart                                                                                                

Bilsar Binası Meşrutiyet Cad. 

No: 90/A 34430 

Beyoğlu/İstanbul